FANDOM

Pierścien jedyny.png

Powstał bowiem jeszcze jeden pierścień...

Nad tym artykułem pracuje Goth Olog. W celu zapobiegnięcia wojnom edycyjnym, proszę o nieedytowanie tego artykułu póki nie usunę tego komunikatu.

Wojna o Śródziemie - konflikt rozgrywający się pomiędzy Belegûrem i jego sojusznikami a Wolnymi Ludami Śródziemia, mający miejsce w latach 93-94 Czwartej Ery. Zaczął się atakiem Belegûra na miasto Osgiliath oraz w tym samym momencie atakiem armii Nashaga na Lothlórien, atakiem z Góry Gundabad na Minas Mithrin. Zakończył się natomiast śmiercią Nashaga w Mrocznej Puszczy.

Strony Edytuj

Siły dobra Edytuj

  • Zjednoczone Królestwo Arnoru i Gondoru
  • Rohan
  • Krasnoloudy z Ereboru oraz Żelaznych Wzgórz
  • Królestwo Szarych Gór
  • Ród Drora
  • elfowie z Lothlorien, Rivendell, Mrocznej Puszczy
  • Zjednoczona Gwardia Shire

Siły zła Edytuj

  • Mordor
  • Armia Nashaga
  • Orkowie z Góry Gundabad
  • Harad
  • Khand
  • Rhûn

Przyczyny Edytuj

Główną przyczyną wybuchu wojny, była chęć opanowania Śródziemia przez Belegûra, oraz poszukiwania 7 części klejnotu Łez Menwego. Kiedy dowiedział się on że nieprzyjaciel posiada już wszystkie części, rozpoczął on inwazję przygotowywaną przez wiele lat.

Przebieg Edytuj

Początek Edytuj

Atak na Osgiliath Edytuj

21 lipca 93 roku CE, armia Belegûra niespodziewanie atakuję Osgiliath. Wojska Mordoru były znacznie silniejsze od broniących miasta żołnierzy Zjednoczonego Królestwa Arnoru i Gondoru pod wodzą Finira, którzy zostali szybko zepchnięci nad rzekę. Niestety posiłki idące z Ithilien pod wodzą Elborona dotarły za późno, a wojska broniące Osgiliath zostały rozbite.

Atak na Lothlórien Edytuj

Tego samego dnia, wieczorem Armia Nashaga przypuściła atak Lothlorien, który skończył się porażką, ponieważ elfy otrzymały szybką pomoc ze strony Thranduila. Natomiast Nashag wycofał się z wojska do Mordoru.

Atak na Minas Mithrin Edytuj

Atak przypuszczone tego same dnia, najprawdopodobniej późną nocą, przez Orki z Góry Gundabad pod przywództwem Rashluga. Oblężenie Twierdzy trwało 2 dni, drugiego dnia wojska Thora, zostały wsparte przez półkrasnoludy z Żelaznej Twierdzy. Niestety siła wojsk Rashluga była tak silna że, 23 lipca miasto padło, a reszta żyjących wojsk wraz z ludnością wycofała się do Żelaznej Twierdzy.

Wojna o Rohan i Arnor Edytuj

7 stycznia 94 roku orkowie z Gundabad zaatakowali Annúminas, które pomimo silnej obrony upadło. Rashlug chciał podstępem odwrócić uwagę Rohanu i wysłał oddział jeźdźców na wargach na shire, a sam zaatakował Edoras.

Bitwa o Shire Edytuj

Około 10 Stycznia odbyła się walka o shire, hobbici pod przywództwem, zaskoczyli najeźdźców i stawili im opór wypędzając orków poza granice. Mniej więcej w tym samy czasie Rashlug zajął Isengard, paląc wszystkie napotkane wioski na drodze.

Bitwa o Edoras Edytuj

12 Marca 94 roku, orkowie zaatakowali Edoras, Rohańczycy, byli zaskoczeni takim przebiegiem sytuacji i niespodziewani się tak szybkiego ataku. Pomimo obrony, orkowie zdołali przebić się przez mury, lecz wtedy nadeszły posiłki z Helmowego Jaru oraz Aldburgu, które okrążyły orków i po kilku godzinnej walce, rozgromili oddziały wroga. Zaledwie pojedynczym orkom udało się zbiec z pola walki, był w nich miedzy innymi Rashlug, zbiegli oni do podbitej Twierdzy Isengard.

Wojna w Zjednoczonym Królestwie Arnoru i Gondoru Edytuj

Około 11 Marca 94 roku, armia Belegûra, zajęła ithilien i kierowała się w stronę Minas Tirith, lecz wtedy doszły go wieści porażce w Rohanie, wycofał się do Mordoru by przegrupować swoje siły.

Bitwa Ostatniej Nadziei Edytuj

19 Marca odbyła się narada wolnych ludów Śródziemia w Rivendel,podjęto na niej decyzje o zebraniu sił i zaatakowaniu wroga, który wycofał się do Mordoru. 26 Marca zebrane wojska Ludzi, Elfów, Krasnoludów, zaatakowały nieprzyjaciela, który wyruszył na Minas Tirith. Wojska spotkały się na Martwych Bagnach. Przewaga wroga była znacząca, lecz Zjednoczone Wojska nie dawały za wygraną. Belegûra zaatakował, Elessar król Zjednoczonego Królestwa, lecz w walce został przewrócony i gdy wróg miał zadać śmiertelny cios, dopadła go strzała Elrohira, która wytraciła go z równowagi, moment ten wykorzystał niepozorny strażnik z Północy, Erhael który obciął nieprzyjacielowi głowę. Po śmierci Króla, orkowie wpadli w panikę i uciekli.

Isengard Edytuj

Po upadku Belegûra, krasnoludy z Ereboru, wraz z Thorem i jego Strażnikami zaatakowali, opanowany przez Rashluga Isengard. Walka nie trwała długo, ponieważ jego oddziały były słabe, a większość orków uciekła do Góry Gundabad. Stoczył on walką z Thorem, którą przegrał, lecz zadał mu wiele ran.

Koniec Wojny Edytuj

1 Kwietnia 94, forteca Dol Guldur została otoczona, a przedstawiciele Wolnych Ludów Śródziemia, zażądali aby Nashlug się podał. Lecz ten wiedząc że zginie popełnił samobójstwo.

Skutki Wojny Edytuj

  • Zniszczenie Arnoru;
  • Zniszczenie Królestwa Gór Szarych;
  • Rozprzestrzenie się po Śródziemiu plugastw Morgotha;
  • Wypędzenie Belegûra z Śródziemia;
  • Zniszczenie wielu miast.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki